sunnuntai 9. kesäkuuta 2013

Veneen pohjan kunnostus - 2. vaihe, skrapaus & hionta

Tämän veneilykauden tärkein kunnostustyö oli veneen pohjan kunnostus, jonka suunnittelun tai pohdinnan aloitin syksyllä kun katsoin veneen pohjan kuntoa. Veneen pohjaa oli aikaisemmin kunnostellut eräs Vantaalainen nimeltä mainitsematon veneliike. Veneen pohjaa skrapatessa huomasin, ettei edes primeriä ollut paikka paikoin myrkkymaalin (antifouling) alla eli ei ole ihme, ettei myrkkymaali pysy pohjassa.


Suurimmat myrkkymaalit skrapattiin pois kovapalaterällä ennen hiontaa. Vaikka alussa hieman arvelutti ko. työvälineiden käyttö niin hyvinhän niillä lähti pois vain myrkkymaali ja osa primerista.


Kuten jo aiemmin mainitsin, että venepukit tehtiin tarkoituksella niin leveäksi, että veneen pystyi "kaatamaan" nousulistalleen ja tämän vuoksi työ tehtiin kahdessa vaiheessa. Aikaa kului tähän skrapaus ja hiontavaiheeseen noin 0,5 päivää skrapaus ja 1,0 päivä hiontaan per puoli. Ja mainittakoon, että veneenpohjasta hiottiin kaikki vanhat myrkkymaalit ja primerit pois, koska halusin mahdollisimman hyvän lopputuloksen.


Skrapauksen jälkeen veneenpohja hiottiin Makitan epäkeskohiomakoneella ja joka olisi voinut olla paljon tehokkaampi, kuten Bosch PEX 400 AE epäkeskohiomakone. Tällaisen 21 jalkaisen veneenpohjan vielä hio (voihan suomenkielen taivutusta verbistä hioa, huh), mutta astetta suurempaan veneeseen harkitsisin soodapuhallusta. Suoraan sanoen "hullun hommaa", mutta nyt yhtä kokemusta rikkaampana ja "onnellisena".

Ei kommentteja: