torstai 14. heinäkuuta 2011

Veneilyä Caprilla

Lähdimme risteilemään Caprille omalla "jahdilla" m/s Kettyllä, joka oli 34 jalkainen moottorivene (www.amalficharter.it) ja kipparina toiminut Manuelo tuli noutamaan meitä omasta rannasta, joten noin tunnin matka kohti Capria saattoi alkaa. Sivutimme Positanon edustalla olevat Li Galli:n saaret "Gallo Lungo", "La Rotonda" ja "La Castelluccia". Tarinan mukaan näillä saarilla asui seireenejä kuten Parthenope, Leucosia ja Ligeia. Tarina myös kertoo, että Odysseus laitatutti miehistönsä korviin vahaa, etteivät he kuulisi seireeneiden laulua, mutta sidotutti itsensä mastoon kuullakseen seireeneiden laulua. Valitettavasti me emme päässeet nauttimaan seireeneiden laulusta tällä kertaa. Nämä saaret Nureyev hankki aikoinaan omistukseensa ja missä hän myös asui jonkin aikaa.

Saavuimme hyvissä ajoin Grotta Azzurralle, jossa saimme odottaa jonkin aikaa ennen kuin soutajien päällikkö antoi luvan tulla hakemaan meitä siniseen luolaa - melkoista mafia touhua. Tämä viiden minuutin ilo maksoi 12,50 euroa per pää plus tippi soutajalle. Aija ja Ed tiesi kertoa, että iltapäivällä luolan edustalla on toivoton ruuhka ja tämän vuoksi he eivät päässeet käymään luolassa edellisellä viikolla. Luolan sininen vesi houkutteli uimaan, mutta valitettavasti se ei ole sallittua. Onneksi Manuelo vei meidät uimaan Crotta Verdelle ja saimme näin balsamia haavoille.

Tämä "pelastusvene" eli Riva Aquariva on ankurissa hieman itsään isomman jahdin vieressä, jonka venevajasta Riva oli näemmä otettu ulos herrasväkeä varten.

Uintireissun jälkeen jatkoimme saaren kiertämistä ja ajoimme Faraglioni kalliosaarille ja itse asiassa yhdessä olevan luolan "lävitse". Melko vaikuttavaa ja on vielä mainittava, että korkein saarista on noin 100 metriä.

Tämän jälkeen veneilimme Caprin satamaan, josta otimme taksin ylös Caprin kaupunkiin. Paikka on melkoinen turistirysä ja olimme jo etukäteen päättäneet, että viivymme noin 1,5 - 2 tuntia siellä. Pistäydyimme Maakravun kanssa erääseen "kämäseen" kuppilaan, jossa kehtasivat pyytää 0,3 Nastro Azzurrosta 7,5 euroa. Nyt Capri oli nähty ja onneksi olimme vuokranneet oman veneen, koska jos olisimme tulleet lautalla kuten useampi tekeen niin olisi voinut jäädä p:n maku suuhun.

Yllä oleva purjelaiva oli Maltalta, Caprin edusta oli täynnä toinen toistaan hienompia aluksia.
Matkamme jatkui kohti Marina del Cantonea, joka oli mantereen puolella, täällä päätimme lounastaa. Lounaspaikka oli hyvä, mutta makeinta oli se että vene ankkuroitiin lahdella olevaan poijuun ja josta ravintolan veneet hakivat asiakkaat veneiltänsä, muuten vastaavanlaisen sataman olen nähnyt Stoningtonissa. Huom. meitä ei siis tullut noutamaan carabinierit ;-)

Lounaan jälkeen kävimme vielä uimassa "omassa" rauhallisessa merenlahdella/pohjukassa, jonka jälkeen risteilimme rauhallisesti kohti kotia. Risteily jahdilla alkoi klo 8.30 ja päättyi 16.30. Amalfi Charter laskutti tästä 700 euroa ja en voi muuta kuin lämpimästi suositella, mikäli matkustajia on ryhmässä riittävästi.